Achter de schermen met Marinus: OTM 5.0
Als transportondernemer wil je ervoor zorgen dat al je chauffeurs altijd de slimste routes rijden. Maar hierin ben je nogal afhankelijk van verschillende factoren, zoals wegwerkzaamheden, verkeerslichten en venstertijden. Daarom zijn wij als TMS-leverancier nauw betrokken bij het OTM: het Open Trip Model waarmee makkelijk data uitgewisseld wordt tussen overheden, verladers, logistiek dienstverleners, transporteurs en onderaannemers.
Filogic-medeoprichter en technisch directeur Marinus Brink zit zelfs in de werkgroep die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van dit model. We gingen met hem in gesprek over wat hij op de achtergrond allemaal doet om jouw werk zo efficiënt mogelijk te maken!
Kun je allereerst wat meer vertellen over de werkgroep OTM?
Marinus: “Zeker! Deze werkgroep werd in 2019 in het leven geroepen, een aantal jaar na de introductie van het Open Trip Model. Het OTM is oorspronkelijk ontwikkeld en vrijgegeven aan de markt door Simacan om executiedata uit te wisselen met control towers. Maar het model werd steeds bekender in de markt en het duurde niet lang voordat ik er vanuit Filogic mee in aanmerking kwam.
Het was voor mij direct duidelijk dat de toegevoegde waarde van dit open source datadeel model veel verder ging dan waarvoor het op dat moment werd gebruikt. Bijvoorbeeld voor de uitwisseling van transportopdrachten. Dus in eerste instantie werd de werkgroep OTM om die reden opgericht.
Als echte techneuten gingen we op zoek naar het antwoord op de vraag: Wat is er minimaal voor nodig om een transportopdracht uit te wisselen tussen onze systemen, zónder deze elke keer handmatig op elkaar aan te sluiten?”
Wat is nu de status van het Open Trip Model?
“Het antwoord op die vraag hebben we in ieder geval gevonden. Het OTM is inmiddels een officiële Nederlandse standaard, wordt steeds meer omarmd en de groep IT-leveranciers die het gebruikt groeit behoorlijk. Transportopdrachten worden volop digitaal uitgewisseld. Een mooie winst voor de logistiek dienstverleners, want zij hoeven hierdoor geen orders meer over te tikken uit een PDF-document of e-mail.
Als werkgroep komen we nog steeds om de week bij elkaar om het OTM te versimpelen of uit te breiden met nieuwe datastromen. Welke dit zijn, wordt bepaald door verzoeken vanuit de markt. Hoe we dit doen, staat zo vast als een huis: met zo min mogelijk data. Want hoe simpeler we het houden, des te makkelijker de adoptie is voor andere IT-leveranciers.”
Welke uitbreidingen staan op de planning?
“We begonnen natuurlijk met de transportopdracht, maar zijn inmiddels ook bezig met andere databronnen. Denk hierbij aan het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW). Dit wordt al beschikbaar gesteld door de overheid, maar kan nog niet makkelijk ingezet worden binnen de logistieke sector. Hiervoor moet je eerst flink in de code duiken. Dat kost veel tijd en is hartstikke zonde, want het gaat om belangrijke data.
Aan de hand van actuele verkeersinformatie en slimme verkeerslichten kan je als transportondernemer bijvoorbeeld beter de verwachte aankomsttijd van je order inschatten. De werkgroep OTM zorgt ervoor dat dit soort informatie wél makkelijk verwerkt kan worden in bijvoorbeeld een TMS en FMS (Fleet Management Systeem). Wij zorgen voor de juiste vertaling en interpretatie zodat de gebruiker er direct mee aan de slag kan.”
Hoe zie jij de toekomst van het OTM?
De komende maanden vertalen we dus steeds meer databronnen naar het OTM. We stomen het OTM klaar om informatie rondom onder meer wegwerkzaamheden, maximale toegestane snelheden en milieuzones op een gestructureerde wijze te communiceren naar logistieke dienstverleners.
Als early adopter heb ik veel kennis opgebouwd rondom dit onderwerp. Om die reden ben ik ook door Topsector Logistiek gevraagd om dit soort overheidsdata te moduleren in het OTM. Ik adviseer over wat er moet gebeuren om hun databronnen – die al publiekelijk toegankelijk zijn – te vertalen naar iets wat voor de logistiek dienstverlener bruikbaar is.
Een mooie uitdaging en uiteindelijk hebben we één gezamenlijk doel: dat het OTM zo breed mogelijk kan worden ingezet. En als het aan mij ligt bieden we dit als IT-leveranciers helemaal gratis aan. Des te sneller de hele branche het adopteert en optimaal gebruikt.
Dan kunnen wij ons volledig focussen op het ontwikkelen van TMS-features in plaats van continu bezig zijn met standaardkoppelingen opnieuw opzetten. Meer standaardisatie geeft ruimte voor creativiteit op andere gebieden. Daar wordt ons werk alleen maar leuker van en helpt de markt pas echt!”
Tip: Automatiseer je CBS vervoerenenquête met onze gratis OTM-koppeling!
Testimonials
Star talk
Ontdek de ervaringen van anderen met Filogic OpenTMS! Deze transportorganisaties gingen je al voor en profiteren van alle mogelijkheden van ons moderne TMS.
“Filogic is een bedrijf waarmee je makkelijk kunt schakelen, via korte lijnen. Direct vanaf het begin hadden we voor 95% een match en het overige deel hebben we samen opgelost. Bij grote partijen merk je dat dit soort dingen vaak lang duren. Bij Filogic is het snel sparren en op korte termijn zaken oplossen. Dit is heel belangrijk voor ons. Het houdt ons in beweging en voorbereid op de toekomst!”
Jack van der Gugten
Hoek Flowers
“Binnen twee maanden was Filogic OpenTMS geïmplementeerd. Mijn planners en chauffeurs raakten al snel gewend aan deze nieuwe manier van werken. Na één maand was iedereen overtuigd en enthousiast. Mijn planners geven aan dat ze zich beter kunnen focussen en flink wat tijd besparen. Dus tegen ondernemers die nog twijfelen wil ik zeggen: probeer het gewoon.”
Theo Bos
MSS Transport
“Op ieder moment en vanaf elke plek heb je toegang tot de juiste informatie. Chauffeurs zien direct op wat voor locatie ze welke order moeten leveren. Ik ben blij dat iedereen met Filogic OpenTMS overweg kan en dat we met z’n allen lekker bezig zijn. Uiteindelijk is het belangrijkste dat het transport goed wordt uitgevoerd en onze opdrachtgevers tevreden zijn.”
Myron Bishaie
Van de Lagemaat Transport
“Met Filogic OpenTMS hebben we een helder overzicht van onze planningen. Dit is erg wenselijk, want er wordt steeds vaker gevraagd wanneer een order wordt geleverd. In het digitale vrachtdossier staat ook precies wat per auto is geladen. En de lay-out van de eCMR ziet er altijd hetzelfde uit. Als één geheel, lekker professioneel.”
Toine Slob
Meever & Meever