Achter de schermen met Marinus: cybersecurity
“Zo’n 250 vrachtwagens konden geen kant meer op”: de kop van een nieuwsbericht eerder dit jaar. Het was het gevolg van een cyberaanval met gijzelsoftware. En waarschijnlijk de grootste nachtmerrie van vrijwel elke transportondernemer. Cybercriminaliteit neemt toe en er wordt steeds meer van bedrijven verwacht om dit te bestrijden. Daarom vertelt Marinus Brink, medeoprichter en technisch directeur van Filogic, dit keer hoe wij ons TMS beschermen tegen cyberaanvallen. Tijd voor ‘Achter de schermen met Marinus’!
Welke soorten cyberaanvallen komen jullie tegen?
Marinus: “Cybercriminaliteit is er in verschillende vormen. Neem bijvoorbeeld phishing, waarbij je een e-mail ontvangt met neppe informatie. Vorige week won ik nog een miljoen bij de Nationale Postcode Loterij. Om dit bedrag in ontvangst te nemen, moest ik alleen even op een link klikken. Gelukkig zag ik direct, toen ik met mijn muis over de link bewoog, dat het om een onbetrouwbaar adres ging. Ook het e-mailadres van de afzender zag er vreemd uit. Had ik wel op de link geklikt? Dan konden cybercriminelen mijn gegevens stelen.
Gelukkig krijgt Filogic weinig te maken met phishing. Met cyberaanvallen in de vorm van DDoS daarentegen wel. Deze afkorting staat voor distributed-denial-of-service en is een poging om een computer, netwerk of dienst moeilijk bereikbaar te maken. Dit proberen hackers door continu, vanaf allerlei verschillende locaties, kleine berichten naar je te sturen. Met als doel dat je platform het niet meer aankan en uiteindelijk helemaal geen bezoek meer accepteert.
Andere cybercrime die we regelmatig tegenkomen is ransomware. Hiermee proberen hackers gegevens of systemen te gijzelen, in ruil voor losgeld. Dit gebeurde bijvoorbeeld bij een groot transportbedrijf, waarover de eerdergenoemde nieuwskop gaat.”
Hoe beschermen jullie het TMS tegen cybercriminelen?
“We zijn continu alert op cyberaanvallen. Zo beschermen we ons TMS tegen ransomware door op verschillende softwareniveaus beveiligingsmodules in te bouwen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan slimme firewalls die het TMS beschermen tegen misbruik van buitenaf. En een DDoS-aanval zien we vroegtijdig in onze monitoringsystemen voorbijkomen. Dan proberen hackers, in een hele korte tijd, miljoenen keren verbinding te maken met ons platform. Doordat wij zien waar het verkeer vandaan komt, kunnen we die locaties tijdelijk blokkeren. Eigenlijk bouwen we dan een soort poort, om te voorkomen dat ons platform stil komt te liggen.
Andere manieren waarop we cybercrime bestrijden, zijn het versleutelen van data en systemen en het gebruik van zeer sterke wachtwoorden. Daarnaast houden we de besturingssystemen, die draaien binnen ons platform, automatisch continu up-to-date. We passen altijd de laatste beveiligingsstandaarden toe: elke nacht draaien we een beveiligingsupdate over ruim honderd servers. Zo garanderen we transporteurs dat ons TMS altijd draait volgens de laatste beveiligingseisen.
Vindt er toch een succesvolle cyberaanval plaats? Dan hebben we altijd een actuele back-up achter de hand. En we zijn in staat om die binnen afzienbare tijd beschikbaar te stellen. Sterker nog: we kunnen binnen vijftien minuten alle actieve administratie overzetten naar een andere server of serviceprovider. Zo kunnen transporteurs altijd zorgeloos aan het werk.”
Hoe veilig is een TMS in de cloud?
“Wanneer je werkt met een Transport Management Systeem in de cloud zijn je gegevens zelfs éxtra goed beveiligd. Met lokaal geïnstalleerde software ben je veel kwetsbaarder. Klik je in dat geval namelijk op een link in een phishingmail? Dan raakt je hele netwerk geïnfecteerd.
Met een TMS in de cloud is dit onmogelijk. In dat geval worden alleen de lokale gegevens op je apparaat versleuteld. Je hoeft alleen maar via een ander apparaat naar ons platform te gaan en dan kun je alsnog bij je beveiligde transportgegevens. Daarom is het zo belangrijk dat je als transporteur checkt of je wel écht in een volledig cloud-based TMS werkt.”
TMS in de cloud
Heb je ontdekt dat je eigenlijk niet met een TMS in de cloud werkt maar wil je dit wel vanwege veiligheidsredenen? Probeer dan vooral uit of ons gratis TMS past bij jouw transportbedrijf.
Testimonials
Star talk
Ontdek de ervaringen van anderen met Filogic OpenTMS! Deze transportorganisaties gingen je al voor en profiteren van alle mogelijkheden van ons moderne TMS.
“Filogic is een bedrijf waarmee je makkelijk kunt schakelen, via korte lijnen. Direct vanaf het begin hadden we voor 95% een match en het overige deel hebben we samen opgelost. Bij grote partijen merk je dat dit soort dingen vaak lang duren. Bij Filogic is het snel sparren en op korte termijn zaken oplossen. Dit is heel belangrijk voor ons. Het houdt ons in beweging en voorbereid op de toekomst!”
Jack van der Gugten
Hoek Flowers
“Binnen twee maanden was Filogic OpenTMS geïmplementeerd. Mijn planners en chauffeurs raakten al snel gewend aan deze nieuwe manier van werken. Na één maand was iedereen overtuigd en enthousiast. Mijn planners geven aan dat ze zich beter kunnen focussen en flink wat tijd besparen. Dus tegen ondernemers die nog twijfelen wil ik zeggen: probeer het gewoon.”
Theo Bos
MSS Transport
“Op ieder moment en vanaf elke plek heb je toegang tot de juiste informatie. Chauffeurs zien direct op wat voor locatie ze welke order moeten leveren. Ik ben blij dat iedereen met Filogic OpenTMS overweg kan en dat we met z’n allen lekker bezig zijn. Uiteindelijk is het belangrijkste dat het transport goed wordt uitgevoerd en onze opdrachtgevers tevreden zijn.”
Myron Bishaie
Van de Lagemaat Transport
“Met Filogic OpenTMS hebben we een helder overzicht van onze planningen. Dit is erg wenselijk, want er wordt steeds vaker gevraagd wanneer een order wordt geleverd. In het digitale vrachtdossier staat ook precies wat per auto is geladen. En de lay-out van de eCMR ziet er altijd hetzelfde uit. Als één geheel, lekker professioneel.”
Toine Slob
Meever & Meever