stock_aerial_view_of_forest.jpg

Achter de schermen met Marinus: Generiek TMS

Als transportondernemer heb je twee keuzes: een Transport Management Systeem gebouwd in generieke óf maatwerk software. Wat precies het verschil is? Wanneer het slim is om voor de één of het ander te kiezen? En waarom wij zeer bewust kozen voor een generiek TMS? Dat vertelt Filogic–medeoprichter en technisch directeur Marinus Brink je graag tijdens ‘Achter de schermen met Marinus’!

Wat is het verschil tussen generieke en maatwerk software?

Marinus: “Generieke software wordt ontwikkeld voor meerdere bedrijven, de kosten zijn relatief laag, de implementatie gaat snel en er is vaak een testversie beschikbaar. Maatwerk software is juist specifiek voor één bedrijf. Het idee hierachter is dat de software naadloos aansluit op het bedrijfsproces, waardoor je als transporteur je werkwijze niet hoeft te veranderen. In de praktijk blijkt dit vaak tegen te vallen.

Uiteindelijk moet je toch altijd net even anders werken om de software functioneel te maken. Bij nieuwe software horen altijd nieuwe handelingen, dus ook bij maatwerk. Daarnaast is het vaak prijzig en kan het je groei belemmeren. De software verandert namelijk niet zo snel, dus als bedrijf beweeg je niet vanzelf mee met vernieuwing. Je zit eigenlijk vast aan de software die specifiek voor jou is gemaakt en profiteert niet gemakkelijk van innovaties bij generieke software. Het is wél voordelig dat je zelf bepaalt welke functionaliteiten wel of niet worden toegevoegd en dat al je wensen verwerkt kunnen worden.”

Wanneer is het wél slim om als transporteur voor maatwerk software te kiezen?

“Als je dusdanig specifiek transport uitvoert en te maken hebt met zeer specialistische regels, kun je overwegen om maatwerk software aan te schaffen. Dit is misschien interessant bij waardetransport of medicijnentransport. Toch is een generiek TMS ook dan een optie. Het komt best veel voor dat transporteurs onterecht denken dat ze maatwerk software nodig hebben.

Is dit wél echt nodig? Dan is een combinatie tussen bestaande en nieuwe software ook nog mogelijk. Zo ontwikkelden wij speciaal voor een aantal klanten specifieke features, die zij combineren met onze standaard software.”

Waarom koos Filogic voor generieke software?

“Dat maatwerk wat ik net omschreef doen we bewust heel weinig. Omdat we weten hoe belangrijk het is om met de tijd mee te gaan en voorop te lopen. Dit lukt je als transporteur alleen als je met software werkt die continu vernieuwt. Daarom kozen wij voor generieke software, die we telkens verder ontwikkelen met aanpassingen of nieuwe features. Gemiddeld hebben we zes releases per week, variërend van kleine tot grote features.

Daarnaast kozen we specifiek voor generieke software, in combinatie met cloud software. Hiermee houden we ons TMS flexibel en toegankelijk voor élke vervoerder: van kleine tot grote transporteurs.”

Hoe bepaal je welke features worden gemaakt?

“We zijn continu in gesprek met onze klanten en weten hierdoor precies wat er speelt in de transport- en logistiekbranche. En hoe meer klanten vragen om een bepaalde feature, hoe groter de kans natuurlijk is dat wij daarmee aan de slag gaan. We combineren wensen ook door op een abstracte wijze een oplossing te ontwikkelen voor verschillende situaties.

De marktbehoefte houden we daarnaast nauw in de gaten en we bekijken altijd welke functionaliteiten er al zijn. Misschien is een uitbreiding van een bestaande feature al voldoende. Op dit moment werken we aan de feature self-billing voor transporteurs die opdrachten uitbesteden. Hiermee kunnen zij zélf alvast een factuur opstellen in plaats van de afnemer. Dit verkleint de kans op fouten.”

Wat is jouw boodschap aan transportondernemers?

“Dat het verstandig is om altijd eerst te kijken naar generieke software. Kom je er in het selectieproces achter dat je met tachtig tot negentig procent kunt werken? Maak dan voor jezelf de rekensom wat het je kost om het overige percentage op te lossen. Vaak kost het automatiseren van die tien procent met maatwerk software zoveel geld, dat de waarde van die negentig procent die je opvangt veel belangrijker is.”

Ben je benieuwd of ons generieke TMS past binnen jouw transportbedrijf? Bekijk hier onze meestgebruikte features en neem contact op bij vragen!

Testimonials

Star talk

Ontdek de ervaringen van anderen met Filogic OpenTMS! Deze transportorganisaties gingen je al voor en profiteren van alle mogelijkheden van ons moderne TMS.

“Filogic is een bedrijf waarmee je makkelijk kunt schakelen, via korte lijnen. Direct vanaf het begin hadden we voor 95% een match en het overige deel hebben we samen opgelost. Bij grote partijen merk je dat dit soort dingen vaak lang duren. Bij Filogic is het snel sparren en op korte termijn zaken oplossen. Dit is heel belangrijk voor ons. Het houdt ons in beweging en voorbereid op de toekomst!” 

Jack van der Gugten

Hoek Flowers

 “Binnen twee maanden was Filogic OpenTMS geïmplementeerd. Mijn planners en chauffeurs raakten al snel gewend aan deze nieuwe manier van werken. Na één maand was iedereen overtuigd en enthousiast. Mijn planners geven aan dat ze zich beter kunnen focussen en flink wat tijd besparen. Dus tegen ondernemers die nog twijfelen wil ik zeggen: probeer het gewoon.”

Theo Bos

MSS Transport

“Op ieder moment en vanaf elke plek heb je toegang tot de juiste informatie. Chauffeurs zien direct op wat voor locatie ze welke order moeten leveren. Ik ben blij dat iedereen met Filogic OpenTMS overweg kan en dat we met z’n allen lekker bezig zijn. Uiteindelijk is het belangrijkste dat het transport goed wordt uitgevoerd en onze opdrachtgevers tevreden zijn.”

Myron Bishaie

Van de Lagemaat Transport

“Met Filogic OpenTMS hebben we een helder overzicht van onze planningen. Dit is erg wenselijk, want er wordt steeds vaker gevraagd wanneer een order wordt geleverd. In het digitale vrachtdossier staat ook precies wat per auto is geladen. En de lay-out van de eCMR ziet er altijd hetzelfde uit. Als één geheel, lekker professioneel.”  

Toine Slob

Meever & Meever