stock_aerial_shot_of_truck_driving_in_sunrise.jpg

Van de Lagemaat Transport

CASE

Van de Lagemaat Transport: “In de bouwsector is snel schakelen een must!” 

Als transportbedrijf in de bouwsector moet je extra flexibel zijn. Zo’n negentig procent van de klanten van Van de Lagemaat Transport opereert in deze markt. Denk hierbij aan mkb’ers die gespecialiseerd zijn in balustrades of vloeren of steigermateriaal, maar ook aan grote namen als Ballast Nedam, VolkerWessels en Strukton.

In ieder geval werken ze in een branche waarin projecten regelmatig anders lopen dan verwacht. Werkzaamheden schuiven door, planningen wijzigen en last-minute spoedjes zijn eerder regel dan uitzondering.

Dus móét het familiebedrijf wel snel schakelen. En dat lukt enkel door continu te automatiseren. Vandaar dat dit zelfs de vaste verantwoordelijkheid is van operationeel manager Myron Bishaie! Aan hem de schone taak om de dagelijkse operatie zo efficiënt mogelijk in te richten. Hierover gingen we uitgebreid met hem in gesprek. Je leest het in dit interview!

Paard en wagen

De oprichting van Van de Lagemaat Transport gaat terug naar het jaar 1936. Een tijd waarin het transport nog werd uitgevoerd met paard en wagen. Maar na een fusie tijdens de Tweede Wereldoorlog en wat overnames door de jaren heen, wordt het bedrijf sinds 2008 gerund door Victor Bishaie: Myrons vader!

Al wisten ze toen nog niet dat Myron ook in het bedrijf ging werken. Dit gebeurde pas in het jaar 2021: “Ik was klaar met mijn studie Bedrijfskunde, werkte één jaar in de accountancy en de coronapandemie was in volle gang. Het was een bijzondere periode, waarin ik af en toe bijsprong in het bedrijf van mijn vader.

Maar dit beviel zo goed, dat ik kort daarna daadwerkelijk bij hem in dienst trad. Transport en alles wat daarbij komt kijken is mij natuurlijk met de paplepel ingegoten. En in mijn huidige functie doe ik precies waar ik blij van word: adviseren over operationele verbeteringen, digitalisering en personeelszaken!”

No matter what

Toen Myron officieel startte, ontdekte hij dat veel werkzaamheden handmatig gebeurden: “We hadden wel een facturatiesysteem, maar alles werd met de hand ingepland en op papieren briefjes doorgegeven aan chauffeurs. Daarom kreeg ik de opdracht om dat proces te vernieuwen.

Ons bedrijf is gespecialiseerd in bouwtransport en kraanwerkzaamheden, dus flexibiliteit is noodzaak. De sector is onderhevig aan wijzigingen. Als klanten opbellen met een spoedvraag, helpen we hen zo snel mogelijk uit de brand. We krijgen regelmatig te horen dat de lijntjes bij ons lekker kort zijn en dat we zaken áltijd regelen, no matter what!”

Belangrijke eis aan TMS

Om die flexibiliteit te optimaliseren, zocht Myron een compleet transport management systeem. Hiervoor had hij in ieder geval één belangrijke eis: “Het TMS móést kunnen communiceren met andere systemen. Dat is tegenwoordig essentieel voor software. Je hebt weinig aan een losstaand product dat één onderdeel goed kan, maar verder niet koppelt met IT voor andere processen.

Zo moest het TMS in ieder geval kunnen praten met onze boordcomputers van Trimble én ons boekhoudsysteem. Zodat de chauffeurs in één keer alle opdrachtinformatie ontvangen en facturen snel en correct de deur uitgaan.”

Gratis proefversie

Met de vele TMS-aanbieders werd Myron behoorlijk in het diepe gegooid. Hij voerde gesprekken met verschillende partijen en kwam ook in contact met Filogic: “Die communicatie verliep erg prettig en het OpenTMS koppelt eenvoudig met andere systemen. Dus ik besloot twee weken de premium-versie gratis uit te proberen. Dit werkte goed en de laagdrempelige proefperiode en uitgebreide functionaliteiten trokken mij definitief over de streep.

Ik koos ervoor om de implementatie grotendeels zelf te doen. Soms met hulp van Filogic en in ieder geval gefaseerd. Zo gooiden we niet in één keer ons volledige proces om, maar deden we dit stap voor stap. Allereerst importeerden we ons klantbestand, vervolgens leerde ik mijn collega’s hoe ze opdrachten inplanden en zo breidden we steeds verder uit met meer functionaliteiten. Stapsgewijs raakten we gewend aan de nieuwe werkwijze. Dit heeft altijd even tijd nodig.”

Samenwerking mede-transporteurs

“Tegenwoordig sturen we ook uitbestedingsopdrachten via het TMS. Dit doen we in ieder geval wekelijks en soms zelfs dagelijks. We werken namelijk veel samen met mede-transporteurs en verdelen orders onderling. Voorheen gebeurde dit allemaal handmatig, maar met deze plansoftware ontvangt onze concullega met één klik op de knop alle benodigde informatie!”

Altijd en overal inzicht

Myron vertelt dat je met een TMS niet alleen tijd bespaart, maar vooral inzicht krijgt: “Op ieder moment en vanaf elke plek heb je toegang tot de juiste informatie. Chauffeurs zien direct op wat voor locatie ze welke order moeten leveren. Ze ontvangen de nodige vrachtinformatie, het telefoonnummer van de projectuitvoerder en ga zo maar door. Tegelijkertijd zien onze planners precies waar ze rijden, wat er op een dag gebeurt en wanneer iets wordt afgeleverd. Dit is voor onze stakeholders met strakke planningen erg belangrijk.”

Geen saaie dagen 

Myron kijkt met een goed gevoel terug op zijn keuze voor het Filogic OpenTMS: “Ik ben blij dat iedereen ermee overweg kan en dat we met z’n allen lekker bezig zijn. Uiteindelijk is het belangrijkste dat het transport goed wordt uitgevoerd en onze opdrachtgevers tevreden zijn.

Dus als chauffeurs dan bijvoorbeeld foto’s naar mij doorsturen van projecten waarvoor we leveren en ik de progressie zie, ben ik trots dat we hier als bedrijf aan bijdragen. Ik rijd trouwens ook wel eens gewoon mee met een vrachtwagen, zodat ik zelf ervaar wat er allemaal gebeurt en hoe het eventueel beter kan.

Ik weet bijvoorbeeld dat er nog allerlei andere integraties mogelijk zijn met het TMS, dus hierin ga ik mij zeker verdiepen. Daarnaast ben ik met Jitske Brink in gesprek over een uitbreiding van de rapportagemogelijkheden. Zodat we alle gegevens die in het TMS staan nog slimmer gebruiken. Verder krijgen we dit jaar twee nieuwe wagens erbij en is op ons terrein van 10.000 vierkante meter geen enkele dag saai!”

TMS in de cloud

Wil jij net zo snel kunnen schakelen als Van de Lagemaat Transport? En ben je benieuwd wat wij hierin kunnen betekenen voor jouw bedrijf? Probeer ons TMS in de cloud dan ook eens gratis uit!

Gratis ons TMS gebruiken?

Dit gaat je tijd en geld besparen

  • Binnen een paar minuten direct aan de slag

  • Twee weken lang gratis Premium features

  • Na twee weken blijft het OpenTMS gratis te gebruiken

  • Je zit nergens aan vast

Ja, graag

Testimonials

Star talk

De mening van onze klanten betekent veel voor ons. Wij geloven in samen starten, samen groeien en samen ontwikkelen.

De feedback van onze klanten is dan ook de belangrijste input voor het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten binnen het Filogic TMS. Zo weten we zeker dat het aansluit bij jouw wensen.

“Filogic is een bedrijf waarmee je makkelijk kunt schakelen, via korte lijnen. Direct vanaf het begin hadden we voor 95% een match en het overige deel hebben we samen opgelost. Bij grote partijen merk je dat dit soort dingen vaak lang duren. Bij Filogic is het snel sparren en op korte termijn zaken oplossen. Dit is heel belangrijk voor ons. Het houdt ons in beweging en voorbereid op de toekomst!” 

Jack van der Gugten

Hoek Flowers

 “Binnen twee maanden was Filogic OpenTMS geïmplementeerd. Mijn planners en chauffeurs raakten al snel gewend aan deze nieuwe manier van werken. Na één maand was iedereen overtuigd en enthousiast. Mijn planners geven aan dat ze zich beter kunnen focussen en flink wat tijd besparen. Dus tegen ondernemers die nog twijfelen wil ik zeggen: probeer het gewoon.”

Theo Bos

MSS Transport

“Op ieder moment en vanaf elke plek heb je toegang tot de juiste informatie. Chauffeurs zien direct op wat voor locatie ze welke order moeten leveren. Ik ben blij dat iedereen met Filogic OpenTMS overweg kan en dat we met z’n allen lekker bezig zijn. Uiteindelijk is het belangrijkste dat het transport goed wordt uitgevoerd en onze opdrachtgevers tevreden zijn.”

Myron Bishaie

Van de Lagemaat Transport

“Met Filogic OpenTMS hebben we een helder overzicht van onze planningen. Dit is erg wenselijk, want er wordt steeds vaker gevraagd wanneer een order wordt geleverd. In het digitale vrachtdossier staat ook precies wat per auto is geladen. En de lay-out van de eCMR ziet er altijd hetzelfde uit. Als één geheel, lekker professioneel.”  

Toine Slob

Meever & Meever