241101 - Case - TGV - blogafbeelding.png

TGV LOGISTICS

CASE

Van Excel naar efficiëntie: hoe TGV Logistics innoveert door digitalisering

Zie je in de regio Hardenberg of Emmen een enorme transportbus met een aanhanger met een totaallengte van wel 17,5 meter lang rijden, vol met kabelhaspels of (glasvezel)-buizen? Dan is de kans groot dat dat er eentje van TGV Logistics is. Met veertien transportbussen en acht bijzondere aanhangers zijn ze een begrip in de regio voor b2b-transport.

We spraken met Herman Boerman, oprichter en eigenaar van TGV Logistics, over zijn bedrijf, zijn plannen om te moderniseren en zijn redenen om voor ons OpenTMS te kiezen. Ook vertelt hij ons graag welke plannen hij nog meer heeft om duurzaam samen te werken met zijn buren. Lees je mee?

Zo vader, zo zoon

Met één bus startte Herman in 2006 met TGV Logistics. Dat bleek een schot in de roos, want het bedrijf groeide snel. In het begin kon het bedrijf een paar jaar meeliften onder de vlag van een ander transportbedrijf. Hierdoor werd de facturatie en planning uit handen van Herman genomen en kon hij zijn tijd besteden aan het transport zelf.

Inmiddels heeft Herman zo’n dertig man voor hem werken en is zijn zoon medevennoot in het bedrijf. Administratief meeliften onder de vlag van een ander bedrijf is dus al even niet meer aan de orde. Momenteel is TGV Logistics druk met verduurzaming. Naast papierloos werken, hebben zij ook de droom om in de toekomst over te stappen op een volledig elektrisch wagenpark. TGV Logistics biedt, naast speciaal transport voor bijvoorbeeld olieleidingen, ook koeriersdiensten en sneltransport aan.

Excel met kleurtjes

Voordat TGV Logistics overstapte naar ons OpenTMS, was er vooral Excel. Herman vertelt: “We zitten met drie man op kantoor: Sylvia van de administratie, mijn zoon en ik. Maar eigenlijk wist alleen Sylvia wat die kleurtjes in het Excel-bestand betekenden. Gefactureerd of nog niet gefactureerd? Zonder dat Excel-bestand én Sylvia waren we nergens. Een paar jaar geleden ging dit nog wel, maar we merkten steeds vaker dat we veel te druk waren met data handmatig en dubbel invoeren en we grip op het proces kwijtraakten. En het risico dat dat bestand ooit zou crashen? Dat wilden we echt niet meer lopen.”

Al in 2020 leefde het idee bij Herman om over te stappen op een TMS. Hij vertelt waarom er toen niks kwam van een daadwerkelijke overstap: “We vonden het belangrijk dat we echt stappen konden zetten en konden moderniseren met een nieuw TMS. Maar we hadden toen andere prioriteiten, dus een nieuw TMS kwam op een lager pitje te staan. Stom eigenlijk, want we groeiden hard en hadden het heel hard nodig. Vorig jaar besloten we jaar wél de stap te maken, gelukkig stond Filogic toen nog voor ons klaar.”

Rustig aan!

Het implementatieproces van het OpenTMS bij TGV Logistics duurt wat langer dan bij de gemiddelde gebruiker. Herman legt uit waarom dat is: “Wij wilden de implementatie graag gefaseerd doen. Eerst zorgen dat het ene onderdeel helemaal staat en we eraan gewend zijn en dan pas het volgende onderdeel. Hierdoor duurt het hele proces in totaal twaalf maanden, maar dit werkt voor ons heel goed.

Voorheen dachten we dat we samen moesten werken met een ander transportbedrijf om gebruik te kunnen maken van een TMS met zoveel functionaliteiten, zeker als je ook naar de kosten kijkt. Maar dat is juist het leuke van het OpenTMS, ook al heb je maar één wagen, je kan nog steeds alles wat een groot bedrijf ook kan. En dat is heel veel! Bovendien is het OpenTMS ook nog eens heel betaalbaar.”

De smaak te pakken

Herman vertelt vol enthousiasme over het proces van implementatie: “Onze planning zit al volledig in het OpenTMS en we zijn nu bezig om de facturatie ook over te zetten. We willen het echt meteen goed doen, dus we nemen de tijd om bijvoorbeeld het boekhoudprogramma te koppelen en de juiste gegevens in te voeren. Faruk van Filogic komt regelmatig langs om te kijken hoe het gaat en ik kan Filogic altijd bellen als er iets is. Dat is zo fijn, die korte lijntjes.”

Momenteel werken we ook hard aan een speciale koppeling met het OpenTMS voor de grootste klanten van TGV Logistics. Met deze koppeling hoeven zij hun orders niet meer naar Herman te mailen, die deze vervolgens handmatig in het systeem zet. Maar hiermee mailen de klanten naar een mailbox van ons OpenTMS, die ervoor zorgt dat de orders automatisch ingelezen worden in het OpenTMS van TGV Logistics. Daarnaast is er ook de mogelijkheid om de order door te zetten via een online portal. Dit scheelt een hoop werk voor TGV, maar ook voor hun klanten.

Een stap verder

Naast het automatiseren van de order entry is Herman, samen met ons, bezig met nog meer innovaties. Hij vertelt over de mooie samenwerking met de buurman van TGV in Hardenberg: “Met onze buren, ook een transportbedrijf, willen we een samenwerking opzetten tussen onze systemen. Hierdoor herkent het OpenTMS het bijvoorbeeld als zij op een bepaald tijdstip een bus naar dezelfde locatie moeten sturen als wij.

Door de inzet van het OpenTMS krijgen we een seintje en voorkomen we dat we beide naar dezelfde locatie rijden. Hierdoor besparen we niet alleen allebei tijd en geld, maar zijn we ook nog eens goed bezig zijn voor het milieu. Dat vind ik zo mooi, met het OpenTMS van Filogic ga je automatisch mee met de nieuwste ontwikkelingen in onze branche!”

Nieuwsgierig geworden?

Ben je benieuwd hoe ons OpenTMS eruitziet en hoe ook jouw bedrijf tijd en geld kan besparen? Klik hier en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Gratis ons TMS gebruiken?

Dit gaat je tijd en geld besparen

  • Binnen een paar minuten direct aan de slag

  • Twee weken lang gratis Premium features

  • Na twee weken blijft het OpenTMS gratis te gebruiken

  • Je zit nergens aan vast

Ja, graag

Testimonials

Star talk

De mening van onze klanten betekent veel voor ons. Wij geloven in samen starten, samen groeien en samen ontwikkelen.

De feedback van onze klanten is dan ook de belangrijste input voor het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten binnen het Filogic TMS. Zo weten we zeker dat het aansluit bij jouw wensen.

“Filogic is een bedrijf waarmee je makkelijk kunt schakelen, via korte lijnen. Direct vanaf het begin hadden we voor 95% een match en het overige deel hebben we samen opgelost. Bij grote partijen merk je dat dit soort dingen vaak lang duren. Bij Filogic is het snel sparren en op korte termijn zaken oplossen. Dit is heel belangrijk voor ons. Het houdt ons in beweging en voorbereid op de toekomst!” 

Jack van der Gugten

Hoek Flowers

 “Binnen twee maanden was Filogic OpenTMS geïmplementeerd. Mijn planners en chauffeurs raakten al snel gewend aan deze nieuwe manier van werken. Na één maand was iedereen overtuigd en enthousiast. Mijn planners geven aan dat ze zich beter kunnen focussen en flink wat tijd besparen. Dus tegen ondernemers die nog twijfelen wil ik zeggen: probeer het gewoon.”

Theo Bos

MSS Transport

“Op ieder moment en vanaf elke plek heb je toegang tot de juiste informatie. Chauffeurs zien direct op wat voor locatie ze welke order moeten leveren. Ik ben blij dat iedereen met Filogic OpenTMS overweg kan en dat we met z’n allen lekker bezig zijn. Uiteindelijk is het belangrijkste dat het transport goed wordt uitgevoerd en onze opdrachtgevers tevreden zijn.”

Myron Bishaie

Van de Lagemaat Transport

“Met Filogic OpenTMS hebben we een helder overzicht van onze planningen. Dit is erg wenselijk, want er wordt steeds vaker gevraagd wanneer een order wordt geleverd. In het digitale vrachtdossier staat ook precies wat per auto is geladen. En de lay-out van de eCMR ziet er altijd hetzelfde uit. Als één geheel, lekker professioneel.”  

Toine Slob

Meever & Meever