Case
P. Van Duijvenvoorde

Van Duijvenvoorde: de wereld verandert, dus wij ook
Op ’s werelds grootste bloemveilingen koopt P. van Duijvenvoorde de mooiste bloemen, planten en accessoires in. Eigenaar Pieter: “We zijn een modern bedrijf dat meebeweegt met ontwikkelingen en het digitaliseren van onze planning was een mooie volgende stap!”
Van lijnrijder naar volwassen bloemenexporteur
In 1999 reed Pieter voor het eerst als lijnrijder met een vrachtje bloemen naar Duitsland, waar hij een mooie klantenkring aan bloemenwinkels opbouwde. Zijn schoonvader had een eigen bloemenbedrijf en daar kwam ook de passie van Pieter tot bloei. Pieter: “Het ondernemersbloed stroomt ook door mijn familie. Zo hielp ik tot mijn twintigste mijn eigen vader met zijn bedrijf. Maar toen mijn schoonvader aangaf dat één van zijn relaties stopte met de bloemen, heb ik dat vol passie overgenomen.
Zo kocht ik de mooiste bloemen in op de veiling in Rijnsburg en reed ik in drie dagen naar Duitsland, waar ik de vracht afleverde. Dit heb ik heel wat jaren volgehouden en mijn vrouw deed de boekhouding!”
De wereld verandert
Ongeveer zes jaar geleden zag Pieter de wereld om zich heen steeds meer veranderen. Als vooruitstrevende ondernemer besefte hij al snel dat er iets moest gebeuren, voordat hij de boot zou missen. Pieter: “Ik besloot zelf van de vrachtwagen af te stappen en mij te verdiepen in het internet en een webshop op te richten. De grootste uitdaging was ervoor zorgen dat mijn klanten meebewogen, zij moesten de bloemen ineens online bestellen.
Het grote voordeel hieraan was wel dat mijn aanbod direct groter werd. Sinds we gedigitaliseerd zijn, verkopen we niet alleen bloemen, maar ook planten en decoratieartikelen zoals potten en vazen. Eigenlijk zijn we een soort bol.com van de bloemenwereld geworden.”
Zwitserland
In 2004 richtte Pieter een tweede bloemenbedrijf op in Zwitserland. Pieter: “Ook in Zwitserland zijn we begonnen als lijnrijder en hebben we langzaam een webshop opgericht. Vandaag de dag exporteren we onze bloemen, planten en accessoires van ons Nederlandse naar ons Zwitserse bedrijf.
Dit doen we met 28 medewerkers, drie vrachtwagens en acht bussen. In Zwitserland zit onze logistieke afdeling die de bloemenhandel naar de klanten brengt. Elke dag leveren we prachtige bloemen: vandaag vóór 12.30 uur besteld = morgenochtend 07.00 uur geleverd. Zo snel moet én gaat dat!”
Klantbelofte waarborgen
Snelheid is essentieel bij het transport van bloemen en planten. Pieter: “Waar voorheen twee van onze jongens urenlang handmatig planden met allerlei briefjes, hebben we dit met het TMS van Filogic volledig gedigitaliseerd. En dat is maar goed ook, want toen we echt begonnen te groeien was dat handmatige werk geen optie meer. Dan ga je vanzelf een keer fouten maken.
Nu kunnen we onze belofte van op tijd leveren vrijwel altijd nakomen. Met het TMS plannen we namelijk efficiënt én overzichtelijk. Hierdoor komen er geen verkeerde adressen terecht in verkeerde bussen en leggen we zo min mogelijk kilometers af.”
Overzichtelijk plannen
De bloemenexporteur verzorgt het volledige proces zelf: van inkoop tot aflevering. Pieter: “We hebben te maken met strenge douanes. Onze bloemen mogen ’s nachts over de grens, maar onze planten worden grondig gekeurd en moeten daardoor een tijdje wachten op een verzamelpunt. Om dit goed te kunnen plannen, is in ieder geval overzicht nodig. En dat hebben we dankzij Filogic.
De samenwerking verloopt erg prettig. Jitske komt regelmatig langs en iedereen is zeer betrokken bij ons bedrijf. Het allerfijnste is de energie die Filogic met zich meebrengt: problemen bestaan niet, alleen uitdagingen!”
Ook efficiënt en snel plannen met een gebruiksvriendelijke transport management systeem in de Cloud? Neem contact met ons op voor de mogelijkheden of maak direct een gratis account aan.
Gratis ons TMS gebruiken?
Dit gaat je tijd en geld besparen
- Binnen een paar minuten direct aan de slag
- Twee weken lang gratis Premium features
- Na twee weken blijft het OpenTMS gratis te gebruiken
- Je zit nergens aan vast
Testimonials
Star talk
De mening van onze klanten betekent veel voor ons. Wij geloven in samen starten, samen groeien en samen ontwikkelen.
De feedback van onze klanten is dan ook de belangrijste input voor het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten binnen het Filogic TMS. Zo weten we zeker dat het aansluit bij jouw wensen.