Case
Joachim Transport

Joachim Transport: “Groeien en professionaliseren gaan hand in hand!”
Al meer dan tien jaar vervoert Joachim Transport dagelijks verschillende producten naar Frankrijk. Mede-eigenaresse Celine: “Door de jaren heen zijn we aardig gegroeid, een professionaliseringsslag was dan ook meer dan welkom!”
Van eigenrijderskoppel naar zeven vaste chauffeurs
In 2010 is Joachim Transport opgericht in de Vlaamse Ardennen. Celine: “Destijds is mijn man, Joachim, begonnen met koeltransport voor bloemen, groenten en fruit. Als eigenrijderskoppel reden we met één vrachtwagen als charter bij een groot Nederlands groentebedrijf. Maar de drang om eigen klanten te hebben en alles zelf te doen was groter. Dus maakten we in 2016 de switch naar kippertransport en hebben we inmiddels acht eigen trucks en zes vaste charters die voor ons werken.
Met zeven chauffeurs op eigen kiepwagens en walkingfloor trailers vervoeren we dagelijks een gigantische hoeveelheid landbouwproducten. Denk hierbij aan granen, soja, koolzaad en andere afgeleiden. Daarnaast vervoeren we ook meststoffen voor de landbouwteelt.”
Vive la France
Frankrijk is de grootste afnemer van Joachim Transport. Celine: “Ons bedrijf ligt net tegen de Franse grens en alle landbouwproducten die we vervoeren gaan naar en komen ook uit Frankrijk. Dat is altijd al zo geweest: bij de oprichting van ons bedrijf vervoerden we onze bloemen, groenten en fruit ook al naar het land van de liefde.
We hebben een mooi Frans netwerk opgebouwd en daar zijn onze chauffeurs erg blij mee: zij vinden het heerlijk om naar Frankrijk te rijden. De bevolking is vriendelijk en de manier van werken spreekt hen zeer aan. Meestal rijden ze rechtstreeks terug naar België en soms wijken ze af naar Nederland. Frans is eigenlijk onze tweede taal geworden, we hebben zelfs een Franse chauffeur in dienst!”
Uitdagende periode vraagt om creativiteit
Ook Joachim Transport merkte het effect van het coronavirus op de transportbranche. Celine: “Het afgelopen jaar kwam er veel transport stil te liggen. Eigenlijk hadden wij nog geluk: de producten die wij vervoeren dienen voornamelijk als voeding voor dieren, dat blijft altijd nodig.
Toch was het ook voor ons lastig om vaste lijnen te behouden en moesten we op zoek naar een aantal nieuwe klanten. Tot nu toe lukt ons dit aardig, dankzij een hoop creativiteit en slimme werkwijze. We proberen zoveel mogelijk in oplossingen te denken en proactief en flexibel te handelen. Alleen zo kunnen we onze klanten in deze periode de beste service bieden.”
Groeien en professionaliseren gaan hand in hand
In de loop der jaren groeide Joachim Transport uit naar zeven vaste chauffeurs met eigen wagens. Celine: “Om deze groei te waarborgen, was een professionaliseringsslag wenselijk. Zo zochten we naar goede software om uitbestedingsopdrachten aan charters op te maken met een professionele uitstraling. Voorheen maakten we deze in een eenvoudig Word-document of simpele e-mail.
Naast een mooie uitstraling, werd ook het verwerkings- en facturatieproces een stuk ingewikkelder naarmate we groeiden. Dankzij het transport management systeem van Filogic weten we zeker dat al onze transportopdrachten soepel verlopen en we geen belangrijke stappen overslaan. Regelmatig horen we van klanten dat de opvolging van ritten en de informatie daaromheen vlot verloopt. Eigenlijk gaat alles dankzij het TMS sneller, zo ook de facturatie. En het is een stuk eenvoudiger om overzicht te bewaren, alle informatie staat in het systeem.”
Goede communicatie en gratis uitproberen
Sinds 2018 maakt Joachim Transport gebruik van het Filogic OpenTMS. Celine: “Na een zoektocht op Google en gesprekken met meerdere softwarebedrijven, ging onze voorkeur toch uit naar Filogic. Het persoonlijke en kleinschalige bedrijf sluit goed aan op onze werkwijze. We konden het TMS zelfs gratis uitproberen en vervolgens volledig naar wens inrichten. Veel fijner dan direct met een grote partij in zee gaan, inclusief allerlei mogelijkheden die je uiteindelijk niet eens gebruikt!
Daarnaast verliep de communicatie met Jitske en Marinus direct al prettig. Wanneer iets voor ons onduidelijk was, werd dat snel uitgelegd of één van hen paste even iets aan in ons systeem.”
Focus op de toekomst
In de toekomst wil Joachim Transport ook de urenadministratie aan het transport management systeem koppelen. Celine: “Op dit moment gebeurt de administratie van de uren nog met pen en papier. We hebben contact met Marinus om ook dit proces te digitaliseren, dat zou ons enorm helpen. Zo houden we meer tijd over voor de business en dat wordt dit jaar extra belangrijk. We verwachten dat de coronacrisis nog een nasleep zal hebben binnen de transportsector. Dus alle extra tijd en energie is zeer welkom!”
Ook efficiënt en snel plannen met een gebruiksvriendelijke transport management systeem in de Cloud? Neem contact met ons op voor de mogelijkheden of maak direct een gratis account aan.
Gratis ons TMS gebruiken?
Dit gaat je tijd en geld besparen
- Binnen een paar minuten direct aan de slag
- Twee weken lang gratis Premium features
- Na twee weken blijft het OpenTMS gratis te gebruiken
- Je zit nergens aan vast
Testimonials
Star talk
De mening van onze klanten betekent veel voor ons. Wij geloven in samen starten, samen groeien en samen ontwikkelen.
De feedback van onze klanten is dan ook de belangrijste input voor het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten binnen het Filogic TMS. Zo weten we zeker dat het aansluit bij jouw wensen.