stock_aerial_view_of_forest.jpg

RFI? Liever Nie!

We vallen maar gelijk met de deur in huis: wij doen bij voorkeur niet mee aan Requests for Information (RFI’s). Dat klinkt misschien gek, want we willen natuurlijk graag dat toekomstgerichte transporteurs kiezen voor ons OpenTMS. Toch hebben we hier een hele duidelijke visie op. Wat die is? En hoe we dan wél tot een goede samenwerking komen? Dat vroegen we aan onze CEO Jitske Brink!

Jitske, welke keerzijde zien jullie aan RFI’s?

“Bij een RFI stelt een organisatie een lijst op met wensen en eisen rondom de nieuwe software. Leveranciers kunnen dan aangeven in welke mate ze voldoen aan deze uitgangspunten. Dat klinkt ergens logisch, maar niets is minder waar. Organisaties zijn namelijk geneigd om te denken vanuit hun huidige situatie bij het opstellen van zo’n lijst. In de basis moet dan veel hetzelfde blijven als ‘nu’, met her en der wat extra features of modernere upgrades. En dat is zonde, want vaak zie je dat een organisatie vraagt om iets dat ze niet nodig hebben. Omdat het achterhaald is of omdat er misschien wel een betere oplossing mogelijk is.”

Wat is het gevolg daarvan?

“Er ontstaat een enorme blinde vlek, een te veel gekaderde uitvraag en uiteindelijk teleurstelling als de software toch niet zo toekomstbestendig is als gehoopt. Ondertussen heeft het opstellen van die lijst wel veel tijd en geld gekost, vooral wanneer je hiervoor een externe adviseur inhuurt. Ook zie je regelmatig dat leveranciers de RFI nét iets te positief invullen, omdat ze natuurlijk in de race willen blijven voor de samenwerking. Het kaf van het koren scheiden wordt daarmee niet eenvoudiger.”

Is dat jullie reden om niet mee te doen met RFI’s?

“Ja, we geloven gewoon echt niet in deze aanpak. Het verder brengen van organisaties staat bij ons altijd voorop en daarom willen we op een andere manier het gesprek aan gaan. We zien bijvoorbeeld ook vaak dat vragen in RFI’s anders geïnterpreteerd of niet goed begrepen kunnen worden. Daarnaast krijg je vaak te maken met vragen, die je eigenlijk niet direct kunt beantwoorden zonder wat meer toelichting. Een ander die hieromheen weet te werken, krijgt een kans, maar is in de praktijk misschien niet de beste keuze.”

Wat is dan wel de juiste aanpak als je op zoek gaat naar nieuwe software?

“De noodzaak voor nieuwe software komt in de basis altijd voort uit een bepaalde visie richting de toekomst. Zorg ervoor dat je deze doelstellingen helder hebt. Verken vervolgens welke oplossingen er zijn in de markt: aanbieders, verschillen en trends. Vergeet ook niet om eens bij anderen te vragen naar hun ervaringen. Onthoud echter altijd wel dat zij een andere visie kunnen hebben, dus blijf de informatie toetsen aan jouw vastgestelde stip op de horizon.”

En dan komt toch die uitvraag terecht bij een softwareleverancier, bijvoorbeeld bij jullie. Hoe moet je dit dan aanpakken?

“Als je deze visie neerlegt bij diverse softwareleveranciers, dan kunnen zij voor jou uitwerken op welke manier hun oplossing hieraan gaat bijdragen. Je beperkt niemand vooraf met de door jou – vaak onterecht – opgelegde wensen en eisen. Zo zie je uiteindelijk pas echt welke oplossing jou naar de stip op de horizon brengt, vrij van aannames.”

Doen jullie dan echt nooit mee met RFI’s?

“Als een organisatie met een paar hele concrete vragen komt voor een inventarisatie, dan doen wij zeker mee. Als het echter gaat om talloze vragen in de mogelijk verkeerde richting, dan gaan wij liever het gesprek aan. Dat doen we in het belang van onze mogelijke klant, want we kennen de risico’s van verkeerde aannames via een RFI.”

Heb jij een heldere visie voor jouw organisatie en ben je op zoek naar een passend TMS? We denken graag met je mee over de juiste stappen richting jouw doel! Neem contact met ons op!

Testimonials

Star talk

Ontdek de ervaringen van anderen met Filogic OpenTMS! Deze transportorganisaties gingen je al voor en profiteren van alle mogelijkheden van ons moderne TMS.

“Filogic is een bedrijf waarmee je makkelijk kunt schakelen, via korte lijnen. Direct vanaf het begin hadden we voor 95% een match en het overige deel hebben we samen opgelost. Bij grote partijen merk je dat dit soort dingen vaak lang duren. Bij Filogic is het snel sparren en op korte termijn zaken oplossen. Dit is heel belangrijk voor ons. Het houdt ons in beweging en voorbereid op de toekomst!” 

Jack van der Gugten

Hoek Flowers

 “Binnen twee maanden was Filogic OpenTMS geïmplementeerd. Mijn planners en chauffeurs raakten al snel gewend aan deze nieuwe manier van werken. Na één maand was iedereen overtuigd en enthousiast. Mijn planners geven aan dat ze zich beter kunnen focussen en flink wat tijd besparen. Dus tegen ondernemers die nog twijfelen wil ik zeggen: probeer het gewoon.”

Theo Bos

MSS Transport

“Op ieder moment en vanaf elke plek heb je toegang tot de juiste informatie. Chauffeurs zien direct op wat voor locatie ze welke order moeten leveren. Ik ben blij dat iedereen met Filogic OpenTMS overweg kan en dat we met z’n allen lekker bezig zijn. Uiteindelijk is het belangrijkste dat het transport goed wordt uitgevoerd en onze opdrachtgevers tevreden zijn.”

Myron Bishaie

Van de Lagemaat Transport

“Met Filogic OpenTMS hebben we een helder overzicht van onze planningen. Dit is erg wenselijk, want er wordt steeds vaker gevraagd wanneer een order wordt geleverd. In het digitale vrachtdossier staat ook precies wat per auto is geladen. En de lay-out van de eCMR ziet er altijd hetzelfde uit. Als één geheel, lekker professioneel.”  

Toine Slob

Meever & Meever