Digitale revolutie of niet: een flink aandeel van de duizenden kleine familiebedrijven in de logistiek werkt anno 2018 nog zonder Transport Management Systeem (TMS). Tijdens de crisis ontbrak het hen aan geld ervoor en nu, tijdens de hoogconjunctuur, ontbreekt door al het rennen en vliegen de tijd om grondig na te denken over nieuwe IT-oplossingen.

Terwijl die toch veel tijd en geld kunnen besparen, en ook voor kleinere ondernemingen inmiddels een voorwaarde zijn om in business te kunnen blijven. Jitske Brink (40), CEO van FiLogic: ‘Het goede nieuws is dat er tegenwoordig gemakkelijk te implementeren oplossingen zijn, die door de abonnement-structuur geen forse initiële investering vergen en daardoor laagdrempelig zijn. Je betaalt een vast bedrag per maand. Ik zie in de markt dat veel bedrijven amper op de hoogte zijn van dit soort SaaS-oplossingen: Software as a Service.’

Brink: ‘Ik denk dat 70% van de transporteurs een klein familiebedrijf is, en die zijn merendeels niet of zeer beperkt geautomatiseerd. Stel je voor hoeveel efficiencywinst te behalen is in termen van tijd, geld en milieu, als de beladingsgraad middels IT 10% kan worden opgekrikt. Daarvoor moet wel de informatie beschikbaar zijn, en is een goed werkend TMS, qua mogelijkheden passend bij de bedrijfsomvang, dus onontbeerlijk.’

‘Ik zie bij veel ondernemers weerstand tegen IT-oplossingen. Die denken nog dat ze een duur systeem moeten aanschaffen, met een lange implementatietijd en waarvan ze vooraf moeilijk kunnen inschatten of het hun gaat brengen wat ze ervan verwachten. Vaak komt dat door onbekendheid met de materie, – het IT-jargon in de offerte lijkt voor velen onbegrijpelijk. Wat is een interface? En als ik daar dan veel geld voor betaal, wat kan ik daar dan mee?’

Voel je jij als vrouw in deze mannenwereld, die zowel IT als Transport en Logistiek is, op je plek?

‘Ik heb tot zes jaar geleden in het onderwijs gezeten. En dat blijkt nu een enorm voordeel te zijn. Veel planners die met ons systeem moeten gaan werken, kunnen dat alleen met heel goede hulp. Ik ben didactisch goed onderlegd, begrijp dat ze vertrouwen nodig hebben, dat ze zich begrepen moeten voelen om zich de skills eigen te maken. Ik ga naast ze zitten, net zo lang tot ze het in de vingers hebben.’

Lees hier het hele interview met Jitske op de website van ABN Amro.