Het is tijd! De hoogste tijd om de grootste fabels over een TMS in de cloud de wereld uit te helpen. Voor eens en voor altijd. Want wat spreken wij vaak ondernemers in de transport- en logistieksector die verkeerde informatie ontvangen. En die bang worden gemaakt met spookverhalen.
Wie die vertellen? Softwareontwikkelaars, consultants of projectmanagers zónder accurate kennis van cloudtechnologie. Het gevolg? Ondernemers die onterecht wantrouwend worden rondom werken in de cloud. Tenminste, bij een TMS. Want werken met cloudapplicaties als Exact, Microsoft Teams of internetbankieren? Dat is wél de normaalste zaak van de wereld.
Filogic-medeoprichter en technisch directeur Marinus Brink veegt alle verzinsels in één keer van tafel. In dit interview lees je hoe het werkelijk zit. En je ontdekt waarom een TMS in de cloud zelfs noodzakelijk is voor jouw bedrijf!
Marinus: “De meeste spookverhalen gaan over de flexibiliteit en performance van een TMS in de cloud. Zo gaat het verhaal rond dat de cloud het lastig maakt om generieke of klantspecifieke functionaliteiten toe te voegen. En weet je wat nou zo opvallend is? Dat dit vandaan komt bij bedrijven die ervoor kiezen hun software niet in de cloud te ontwikkelen. Omdat ze er simpelweg te weinig vanaf weten.
Maar wat mij persoonlijk het meest frustreert, is dat het omgekeerde waar is. De cloud maakt het júíst eenvoudiger om functionaliteiten toe te voegen. Wij vernieuwen ons TMS continu! Doordat onze software cloud-based is, zijn we in staat om constant wijzigingen in productie te brengen. In dit interview vertel ik meer over onze feature-ontwikkeling.
Een andere fabel is dat het presteren van een TMS in de cloud onder druk kan komen te staan. Zo sprak ik laatst een ondernemer die bang was dat de software niet functioneert bij te veel orders of gebruikers. Hij vroeg zich af of zijn bedrijf niet té veel transport deed voor de cloud. Dit bevestigt hoeveel onwaarheden er worden verspreid. Een cloudapplicatie presteert júíst onder druk. Je kunt namelijk op verschillende manieren schalen.”
“Ik leg voor de zekerheid eerst even uit wat we hiermee bedoelen. Een schaalbaar TMS kan snelle veranderingen in werklast verwerken, waardoor het presteren niet onder druk komt te staan. Ons cloud-platform bestaat uit honderden zogenaamde micro-services, ieder verantwoordelijk voor een bepaald aspect.
Zo zijn er bijvoorbeeld micro-services voor het ophalen van een lijstje kentekens, voor het opslaan van een transportopdracht en voor het uitrekenen van ETA’s. Iedere micro-service heeft slechts één verantwoordelijkheid. Hierdoor kunnen we elk platformonderdeel aanpassen zonder dat dit effect heeft op de rest. Dit noem je ook wel ‘verticaal schalen’.
Daarnaast kunnen we een micro-service individueel monitoren. Ons platform draait namelijk op Kubernetes-technologie, die continu alle onderdelen in de gaten houdt. Dreigt de responsetijd of het aantal orders té hoog te worden? Of raakt het werkgeheugen bijna vol? Dan start de techniek automatisch een nieuwe instantie van de micro-service. In Kubernetes heet dit een ‘POD’. De hoge werklast wordt verdeeld over één of meerdere POD’s, waardoor het TMS gegarandeerd functioneert.”
“Zeker. Bij de meeste transport- of logistiekbedrijven worden ’s ochtends alle orders ingevoerd en grote bestanden geïmporteerd. Dus dat platformonderdeel is rond die tijd druk. Daarom schalen we automatisch bij met wat extra POD’s. Maar ’s middags? Dan zijn alle orders verwerkt en wordt het druk bij de ritplanning. Nou, dan schalen we de een af en de ander op!
Het maakt dus niet uit met hoeveel gebruikers je ons TMS gebruikt en wat je hierin doet. Het kan simpelweg niet overbelast raken of vertragen. We kunnen namelijk oneindig veel POD’s toevoegen. In de cloud is de capaciteit onbeperkt en dit is geheel kosteloos voor onze klanten.
Zo zijn er trouwens nog meer redenen om voor een TMS in de cloud te kiezen. Bijvoorbeeld vanwege de sterke security of deze andere voordelen waarover ik eerder al vertelde.”
“Dit komt omdat veel TMS-leveranciers geen software in de cloud kunnen of willen bieden. Wij zijn één van de weinigen op de markt. Dus de rest bedenkt argumenten om het juist niet te doen. En daarin zijn de echte sales professionals behoorlijk overtuigend. Wat best knap is, want werken in de cloud is hartstikke gemeengoed. Alle bekende software zit in de cloud. Denk aan Microsoft 365-programma’s zoals Teams en Outlook, boekhoudapplicaties zoals Exact en Yuki of internetbankieren.
Maar zodra het om een TMS gaat, wordt het ineens lastig en eng. Puur omdat het er nog weinig is. En dat komt weer omdat je als ontwikkelaar specialistische kennis nodig hebt. Dit is best pittig als je je hele leven al lokaal geïnstalleerde software ontwikkelt. Het ontwikkelteam van Filogic barst daarom juist van de kennis van en ervaring met de cloud.”
“Dan werk je eigenlijk met een TMS dat wij als techneuten ‘een monoliet’ noemen. Hiermee bedoelen we een applicatie die bestaat uit een brok aan softwarecodes en daardoor ontzettend inflexibel is. Wijzigingen duren lang en kosten veel geld. Of er valt bijvoorbeeld een functionaliteit om tijdens een update, omdat alles aan elkaar verbonden is. Dan ligt een deel van je transportplanning ineens stil. Dat kan natuurlijk echt niet.
Daarnaast heeft een TMS dat niet in de cloud zit vaak moeite met het koppelen aan verschillende systemen. Het duurt te lang om dit mogelijk te maken of de techniek laat het lastig of niet toe. Hierdoor zijn ondernemers niet in staat om realtime informatie te zenden en te ontvangen, dat tegenwoordig vaak wel een vereiste is.
Een ander probleem is dat je als ondernemer meestal erg afhankelijk bent van je ICT-leverancier als je niet in de cloud werkt. Zelfs voor eenvoudige aanpassingen zoals het verwijderen of toevoegen van specifieke invulvelden en een document of template wijzigen heb je hulp nodig.”
“Dat als je als transport- of logistiekbedrijf levensvatbaar wil zijn, je de transitie naar de cloud wel móét maken. Dan kan je niet blijven hangen in een monoliet. Dat is gedoemd te mislukken. Op een gegeven moment kun je hier niets meer mee, omdat het te traag of helemaal niet innoveert.
Flexibiliteit is juist zo belangrijk binnen deze sector, waarin de marges dun zijn. Als ondernemer moet je slim en efficiënt werken om toekomstbestendig te zijn. Dus dan wil je niet geremd worden door minder flexibele software. Want het is natuurlijk niet de bedoeling dat je om beperkingen heen werkt. Dat je alsnog taken handmatig doet bijvoorbeeld. In plaats daarvan moet je een TMS voor je laten werken. Zodat jij je kunt focussen op belangrijkere zaken!”
Het is tijd om wakker te worden: stap zo snel mogelijk over naar een TMS in de cloud en maak alvast een gratis basisaccount aan. Voorkom dat je risico loopt en beperkt wordt!
De mening van onze klanten betekent veel voor ons. Wij geloven in samen starten, samen groeien en samen ontwikkelen.
De feedback van onze klanten is dan ook de belangrijste input voor het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten binnen het Filogic TMS. Zo weten we zeker dat het aansluit bij jouw wensen.