“Zo’n 250 vrachtwagens konden geen kant meer op”: de kop van een nieuwsbericht eerder dit jaar. Het was het gevolg van een cyberaanval met gijzelsoftware. En waarschijnlijk de grootste nachtmerrie van vrijwel elke transportondernemer. Cybercriminaliteit neemt toe en er wordt steeds meer van bedrijven verwacht om dit te bestrijden. Daarom vertelt Marinus Brink, medeoprichter en technisch directeur van Filogic, dit keer hoe wij ons TMS beschermen tegen cyberaanvallen. Tijd voor ‘Achter de schermen met Marinus’!
Marinus: “Cybercriminaliteit is er in verschillende vormen. Neem bijvoorbeeld phishing, waarbij je een e-mail ontvangt met neppe informatie. Vorige week won ik nog een miljoen bij de Nationale Postcode Loterij. Om dit bedrag in ontvangst te nemen, moest ik alleen even op een link klikken. Gelukkig zag ik direct, toen ik met mijn muis over de link bewoog, dat het om een onbetrouwbaar adres ging. Ook het e-mailadres van de afzender zag er vreemd uit. Had ik wel op de link geklikt? Dan konden cybercriminelen mijn gegevens stelen.
Gelukkig krijgt Filogic weinig te maken met phishing. Met cyberaanvallen in de vorm van DDoS daarentegen wel. Deze afkorting staat voor distributed-denial-of-service en is een poging om een computer, netwerk of dienst moeilijk bereikbaar te maken. Dit proberen hackers door continu, vanaf allerlei verschillende locaties, kleine berichten naar je te sturen. Met als doel dat je platform het niet meer aankan en uiteindelijk helemaal geen bezoek meer accepteert.
Andere cybercrime die we regelmatig tegenkomen is ransomware. Hiermee proberen hackers gegevens of systemen te gijzelen, in ruil voor losgeld. Dit gebeurde bijvoorbeeld bij een groot transportbedrijf, waarover de eerdergenoemde nieuwskop gaat.”
“We zijn continu alert op cyberaanvallen. Zo beschermen we ons TMS tegen ransomware door op verschillende softwareniveaus beveiligingsmodules in te bouwen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan slimme firewalls die het TMS beschermen tegen misbruik van buitenaf. En een DDoS-aanval zien we vroegtijdig in onze monitoringsystemen voorbijkomen. Dan proberen hackers, in een hele korte tijd, miljoenen keren verbinding te maken met ons platform. Doordat wij zien waar het verkeer vandaan komt, kunnen we die locaties tijdelijk blokkeren. Eigenlijk bouwen we dan een soort poort, om te voorkomen dat ons platform stil komt te liggen.
Andere manieren waarop we cybercrime bestrijden, zijn het versleutelen van data en systemen en het gebruik van zeer sterke wachtwoorden. Daarnaast houden we de besturingssystemen, die draaien binnen ons platform, automatisch continu up-to-date. We passen altijd de laatste beveiligingsstandaarden toe: elke nacht draaien we een beveiligingsupdate over ruim honderd servers. Zo garanderen we transporteurs dat ons TMS altijd draait volgens de laatste beveiligingseisen.
Vindt er toch een succesvolle cyberaanval plaats? Dan hebben we altijd een actuele back-up achter de hand. En we zijn in staat om die binnen afzienbare tijd beschikbaar te stellen. Sterker nog: we kunnen binnen vijftien minuten alle actieve administratie overzetten naar een andere server of serviceprovider. Zo kunnen transporteurs altijd zorgeloos aan het werk.”
“Wanneer je werkt met een Transport Management Systeem in de cloud zijn je gegevens zelfs éxtra goed beveiligd. Met lokaal geïnstalleerde software ben je veel kwetsbaarder. Klik je in dat geval namelijk op een link in een phishingmail? Dan raakt je hele netwerk geïnfecteerd.
Met een TMS in de cloud is dit onmogelijk. In dat geval worden alleen de lokale gegevens op je apparaat versleuteld. Je hoeft alleen maar via een ander apparaat naar ons platform te gaan en dan kun je alsnog bij je beveiligde transportgegevens. Daarom is het zo belangrijk dat je als transporteur checkt of je wel écht in een volledig cloud-based TMS werkt.”
Heb je ontdekt dat je eigenlijk niet met een TMS in de cloud werkt maar wil je dit wel vanwege veiligheidsredenen? Probeer dan vooral uit of ons gratis TMS past bij jouw transportbedrijf.
De mening van onze klanten betekent veel voor ons. Wij geloven in samen starten, samen groeien en samen ontwikkelen.
De feedback van onze klanten is dan ook de belangrijste input voor het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten binnen het Filogic TMS. Zo weten we zeker dat het aansluit bij jouw wensen.